Ter gelegenheid van onze 15de verjaardag nemen we je mee achter de schermen en zetten we een collega in de kijker.
Collega in de kijker
Naam: Helena Vanommeslaeghe
Rol: Coördinator Erfgoed Viersprong
Bij Erfgoed Viersprong sinds: 2019
Wie is Helena?
Hoe ben je bij de erfgoedcel terechtgekomen?
Ik studeerde geschiedenis en cultuurmanagement en wilde altijd graag in de erfgoed- of cultuursector werken. Na een aantal jaren als onderzoeker aan de universiteit en andere omzwervingen, zag ik een vacature bij Erfgoed Viersprong. Een interessante job in de erfgoedsector en op fietsafstand van mijn woonplaats, dus ik twijfelde niet en solliciteerde.
Wat houdt je job precies in?
Mijn functie is heel divers en dat maakt het boeiend voor mij. Ik volg de beleidszaken op, sta in voor het zakelijk beheer en het personeelsbeleid. Daarnaast zorg ik voor de afstemming tussen de verschillende deelwerkingen, hou ik het algemeen overzicht en spring bij waar nodig in het ondersteuningsbeleid.
Wat vind je het leukste aan werken rond/met erfgoed?
Erfgoed is heel divers waardoor iedereen zich wel in iets kan herkennen. En je komt zo veel inspirerende mensen tegen!
Op welk project of moment bij de erfgoedcel ben je het meest trots?
Goh, er zijn al veel mooie momenten geweest. Het geeft me altijd veel voldoening als we met een klein duwtje in de rug veel in beweging kunnen zetten. De juiste mensen verbinden, tips geven of een kleine subsidie kan dan een heel groot verschil maken op het terrein. En je krijgt er zo veel dankbaarheid voor terug.
Wat is het grappigste/de leukste anekdote die je je herinnert sinds je hier werkt?
De live voorstelling van de Alle E17 goed! Podcast in samenwerking met Cultuurdienst Lochristi. Toen ik op de avond van de voorstelling aankwam in de zaal, stond er een wafelijzer klaar omdat de makers Lucas Derycke en Ellis Meeusen het publiek in feeststemming wilden brengen. En omdat zij en de acteurs nog veel moesten voorbereiden, stond ik plots beslag te maken en wafels te bakken. Het werd een heel gezellige en lekkere avond.
Erfgoed Viersprong bestaat dit jaar 15 jaar. Welke evolutie heb jij in die periode gezien?
Er zijn natuurlijk heel wat ontwikkelingen in beleid en verwachtingen rond onze werking, en ook bv. de verwachtingen rond digitalisering blijven toenemen. Maar specifiek voor Viersprong is toch onze aandacht voor participatieve trajecten waarvan we in de loop van de voorbije trajecten heel wat aspecten verkend hebben. Van de samenwerkingen rond welzijn tot onze participatieve wijktrajecten. Na heel wat experimenteren hebben we hier een mooie expertise in opgebouwd.
Heb je een favoriete plek, object of erfgoedverhaal uit de regio?
Is dit een strikvraag? Een favoriet kiezen is onmogelijk. Ik vind het erg leuk dat ik via mijn werk ook de regio veel beter leer kennen en elke gemeente heeft heel wat verborgen pareltjes. Een heel apart maar ook wel spijtig verhaal, is toch wel de anekdote van het mammoetskelet dat werd opgegraven bij de aanleg van de E17, maar door de aannemer werd afgevoerd om te vermijden dat de werken zouden worden stil gelegd. Aandacht voor erfgoedzorg is niet altijd even groot …
