Tweedelige webinar: ‘Mijn archief, hoe doe ik het goed?’

Tweedelige praktijkgerichte, laagdrempelige en interactieve webinar op vrijwilligersmaat.

Deel 1 / Wegwijs in basiszorg: een stappenplan (24/11/’20)

‘Het verenigingsarchief, zeg je?!’. ‘Dat kreeg tot nu toe weinig liefde’. Of, jullie hebben wel een archief, maar jullie bekennen stiekem: ‘eigenlijk doen we maar wat’. Een beetje bijsturen zou dus welkom zijn. Tijd voor wat handvaten!

In dit eerste deel loodsen we je doorheen het stappenplan voor een goede basiszorg van je archief, fysiek en/of digitaal: in kaart brengen, opruimen, ordenen, benoemen … Hoe pak je het aan? Welke tools zijn daarbij handig in gebruik? We overlopen, luisteren, leren van elkaar én doen.

Deel 2 / Mijn digitaal archief: hoe duurzaam bewaren? (03/12/’20)

Die digitale documenten, foto’s, video’s, hoe bewaren we die eigenlijk best voor de toekomst? Hoe vinden we ze terug, structureren we ze, zorgen we dat ze leesbaar blijven? En eigenlijk als ik oude foto’s digitaliseer, waar hou ik dan rekening mee?

Herkenbare vragen? Dit tweede deel staat in het teken van duurzaam digitaal beheer. Een specifieke extra workshop, want dat digitaal archief, dat wordt groter en groter. En heeft zijn specifieke uitdagingen. Samen bekijken we goede voorbeelden en gaan we aan de slag met handige sjablonen en tools. Na dit deel kan je in alle vertrouwen je eigen digitaal archief aanpakken en optimaliseren. Klaar voor een duurzame toekomst.

Voor wie?

Amateurverenigingen, maar andere verenigingen ook welkom.

Praktisch:

Wanneer: Dinsdag 24 november & Donderdag 3 december (19u15-21u15)
Waar: Online - Deelnemers ontvangen een link voor toegang tot de online omgeving
Lesgever: Ellen Janssens (Erfgoed Viersprong) & Mariet Calsius (CEMPER)
Prijs:

Gratis

Organisatie: Erfgoed Viersprong & CEMPER (Centrum voor Muziek en Podiumerfgoed)
Inschrijven:

Schrijf je hier in. Dit is een tweedelige workshopreeks. Inschrijven per sessie is helaas niet mogelijk.

Informatie:

De workshops zullen online doorgaan via Microsoft Teams. Deelnemers ontvangen op voorhand via mail een link voor toegang tot Teams. Te voorzien: een computer met camera en micro. Er hoeft niets op de computer geïnstalleerd te worden. Ervaring met Teams is niet nodig.

We stemmen de inhoud van de webinars af op amateurverenigingen, maar andere verenigingen zijn zeker ook welkom.

Om de interactiviteit te bewaken, laten we max. 15 deelnemers toe.

Vragen? Contacteer Ellen via info@4sprong.be.